fejlec   
Kezdőlap  Eseménynaptár   Iskolánkról     Alapdokumentumok    Beiskolázási tájékoztató    Képek      Kapcsolat     Hit és erkölcstan   Programok, rendezények   E-napló
  


Határtalanul!

Az intézménybe történő beíratkozásról a következő linken tájékozódhat:
Felhívás (elsős leszek)

Beíratkozás a 2025/26-os tanévre


Tájékoztató levél szülőknek


   
Óvodából iskolába

 

 

Mi történik gyermekeinkkel, amikor elérik az iskolaérettséget? Valóban iskolaérettek-e már? Mi lesz velük az új közegben, az iskolában? Vajon szeretnek-e majd oda járni? Iskolába lépéskor ilyen és ehhez hasonló kérdések gyötrik a szülőket, pedagógusokat egyaránt.

Ebben az időszakban nagyon sok változás történik a gyermekek életében, hiszen a megszokott közösséget egy új közösség váltja fel, megváltozik a napirendjük, a családban és az iskolában is új elvárásokat, szabályokat, normákat támasztanak velük szemben. Nagyobb teljesítményt várnak el tőlük, amit értékelnek is a tanító nénik, illetve a szülők is. Új személyek jelennek meg az életükben, ami egy jóval kötöttebb életforma lesz, mint az eddigi volt.  Kötelező jelleggel kell tevékenykedniük, amihez - a vegyes óvodai csoportokat tekintve- csak nagycsoportos korukban voltak szokva. Biztonságérzetük meginoghat, hiszen kiszakadnak a jól megszokott helyről, az óvodából.

Ezzel egyidőben minket, pedagógusokat is fontos kérdések foglalkoztatnak:

Együtt járhat-e az élmény és a tanulás ?

Megvalósítható-e a tanórákon az örömmel végzett, önmegvalósítást segítő, élményt nyújtó tanulás?

A tevékenységközpontúság biztosítása lehet a válasz. A tudás nem pusztán a szóban megfogalmazható ismeretanyag. A játék útján megszerzett, mély, személyiségfejlesztő tudás többnyire később, váratlan élethelyzetekben jön elő. A keresgélésnek, tájékozódásnak, próbálkozásnak, változatos alkalmazkodásnak komoly felnövesztő hatása van. A játék nem csupán ismeretfejlesztő gyakorlat, hanem a sokoldalúság és a rugalmasság, az alkalmazkodóképesség forrása. Iskolánk fontosnak tartja, hogy a kezdeti szakaszban / 1-2. osztály/, de kiemelten az első félévben minden tanítási napon játékkal fejlesszük tanulóinkat. Célunk az, hogy a gyermekek képességeikhez, fejlődési ütemükhöz igazodjunk. Annak érdekében, hogy a gyerekek valóban aktív részesei legyenek a tanítási-tanulási folyamatnak, új megközelítésből kell vizsgálnunk az ismeretszerzés, készségfejlesztés folyamatát. Hagyjunk teret a gyerekek tapasztalásainak, építsünk meglévő ismereteikre, képességeikre. Fontos, hogy mindig az osztály speciális helyzetéből, illetve az egyes tanulók állapotából induljunk ki, és ennek alapján válasszuk ki a megfelelő eljárást, módszert.

Legfontosabb kihívás, aminek eleget kell tennünk, az, hogy segítsük, támogassuk a minél zökkenő-mentesebb átmenetet!

Néhány gondolat arról, hogy mit tehetünk az iskolai átmenet megkönnyítése érdekében:

Programjaink hónapokra lebontva:

Január:

Cél: Ismerkedés az óvoda dokumentumaival, közös egyeztetés a tervezett időpontokról. Beszélgetés a tapasztalatokról. Közös koncepciók, fejlesztési célok, feladatok megbeszélése a következő tanévre vonatkozóan.

Ismerkedés a leendő első osztályos gyermekekkel. A tanítónők betekintést nyernek a gyermekek fejlődéséről, az óvodában alkalmazott módszerekről. Közvetlen kapcsolat kialakítása pedagógus és óvodás között. A látogatás megszervezése és lebonyolítása, a kölcsönös tapasztalatok összegyűjtése, elemzése. Beszélgetés a tapasztalatokról.

Február:

Az iskola épületének és helyiségeinek bemutatása, megtekintése. Kölcsönös ismerkedési lehetőség biztosítása a gyermekek és leendő tanító nénijük között. Célunk a gyermekek iskolától és iskolakezdéstől való félelmének csökkentése, az iskola iránti vágy felkeltése.

Részvétel az első osztályosok tanítási óráján, ahol közösen, az osztály munkájába bevonva vehetnek részt az óvodások. Ekkor óvodás és iskolás együtt munkálkodik, s a nagycsoportosok megtapasztalják, hogy az iskola is változatos tevékenységformákat kínál az ismereteik elsajátítására. Közös produktumot készítenek, amit ajándékként magukkal vihetnek a gyermekek.

Március:

Részvétel az első és negyedik osztályosok tanítási óráján, ahol a leendő tanító nénikkel kerülhetnek közelebbi kapcsolatba az óvodások és a szüleik is. A tanítás során megismerik a pedagógus módszereit. Betekintést nyernek a képességek szerinti differenciált tanításba. Megismerik a kompetencia alapú oktatás módszereit, lehetőségeit. Megismerkednek az interaktív táblával is.

Az átmenet megváltozott élethelyzetet jelent a szülők számára is, különös tekintettel az első gyermeküket iskolába indítóknak, hiszen ők még nagyobb várakozással tekintenek intézményünk bemutatkozására. A szülők minél több információhoz jutását a szülői értekezleten szeretnénk biztosítani. Ezt a szülői fórumot a leendő elsős tanító nénikkel együtt iskolánk igazgatónője tartja. A kölcsönös bemutatkozások után lehetőség nyílik arra, hogy megismerkedjenek a szülők az iskola szakmai programjaival, betekintést nyerjenek tankönyveinkbe és a tanítási módszereinkbe. Segítséget és gyakorlati tanácsokat kapnak a szülők gyermekeik sikeres iskolakezdése érdekében. Legfontosabb célunk a bizalom elnyerése iskolánk felé.

Közös történelmi és kulturális élményszerzés.

Április:

Törvényben meghatározott időben, az iskola épületében történik a beíratkozás a tájékoztató anyagon megjelölt iratok bemutatásával.

Május:

Közös élmény biztosítása. Üdvözlés, jókívánságok.

Június:

Szeptember: